Türkiye’de kazık üstüne yapılan ilk mendireğe sahip olan Foça Büyük Deniz Liman’ı, denizcilere büyük tehlike yaşatıyor.İzmir Foça’da 2010 yılında 3,7 milyon Türk lirasına mal olan ve 4 iskelede 343 metrelik rıhtımıyla 6 bin 786 metrekarelik alana yayılan Foça Büyük Deniz Liman’ı, hatalı yapıldığı iddia edilen mendireği sebebiyle civardaki gemiler için büyük tehdit oluşturuyor.İki yıl önce Foça büyük denize balıkçı gemileri için yapılan limanın ilk çiziminde mendirek 110 metre olarak çizildi. Mendireğin deniz kirliliğine yol açacağı yönündeki tepkilerin ardından mendireğin uzunluğu 50 metreye indirildi. İddialara göre, yapılan bu değişiklikler vedalgakıran olarak kullanılacak kazıkların arasının perde ile kapatılmamasılimanın kuzeyli rüzgarlara açık olmasına ve kışın şiddetli rüzgar alan gemilerin batmasına yol açıyor. Konuyla ilgili olarak, Foça Balıkçı Barınağı İkinci Başkanı Mustafa Yayla; mendirekteki mimari hatalar nedeniyle geçtiğimiz kış içerisinde 9 geminin battığını, birçok geminin de onarılamayacak derecede hasar gördüğünü belirtiyor.Türkiye’nin ilk kazık üstü iskelesiStandart mendirekler dökme taştan yapılırken Foça liman mendireği Türkiye’de kazık üstüne yapılan ilk mendirek olmasıyla biliniyor. İddialara göre; Foça’nın kuzey rüzgârlarına açık coğrafi şartları dikkate alınmadan inşa edilen kazık iskele, şiddetli havalarda altından aldığı akıntı ile gemilerin daha çok zarar görmesine de neden oluyor. Buna karşılık olarak, eski Cumhuriyet Gazetesi muhabiri Şevki Avcı, Foça Kaymakamlığı’na ve Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı’na gönderdiği itiraz dilekçelerinde, dolgu olarak yapılan dalgakıranın doğal ortamı tahrip ederek su dönüşümünün engellenmesine neden olacağını belirtti. Avcı, dalgakıran olarak hizmet verecek kazıkların arasının perde ile kapatılması ve böylece dalga geçişine kısmen izin verilmesi gerektiğine dikkat çekti. Ayrıca dalgakıranın 90 derecelik bir açıyla inşa edilmesi gerektiğini savunan Avcı “Dalgakıran 130 derece istikametinde ve boyu çok kısa olarak yapıldı. Dalgakıran, aynı istikamette en az 100 metrenin üzerinde olmalı ki koruma sağlasın” dedi.Balıkçı barınağında her şey yatlar içinBalıkçı barınağı olarak yapımına başlanan liman, koyun sığ olması ve iskelelerin kısa olması sebebi ile gemilerin yanaşmasına olanak vermiyor. Balıkçı barınağı çalışanları, barınağın amacına uygun olarak yapılmadığını söylerken, limanın büyük balıkçı gemilerinden daha çok yatlara uygun olarak inşa edildiğini belirtiyorlar. Ayrıca mendireğin projede tasarlanandan daha kısa yapılması da limandan yararlanacak olan balıkçı gemilerinin sayısını azaltıyor. Başkan Yayla “Bir tersane istedik küçük bir koy gösterdiler. İki seneden beridir de İzmir Büyükşehir Belediyesi’nden, yapılan yanlışlıkların değişimi ile ilgili imza bekliyoruz” derken, Haziran ayında DHL’ye yeni proje sunacaklarını belirtti.
Genel
31 Mayıs 2012 - 11:44
GEMİ BATIRAN LİMAN ÇÖZÜM BEKLİYOR
Türkiye’de kazık üstüne yapılan ilk mendireğe sahip olan Foça Büyük Deniz Liman’ı, denizcilere büyük tehlike yaşatıyor.
Genel
31 Mayıs 2012 - 11:44