Milliyetçi Hareket Partisi İzmir Milletvekili Ahmet Kenan Tanrıkulu; Adalet Bakanlığı bünyesinde hizmet veren UYAP Bilgi sistemindeki adaletsiz uygulamalar hakkında TBMM’de Adalet Bakanı’na yazılı soru önergesi verdi
Konu hakkında açıklama yapan Tanrıkulu; “ Adalet Bakanlığı bünyesinde hizmet veren UYAP SMS (kısa mesaj) bilgi sistemine daha fazla üye kazandırmak için, devlet memurlarımıza yönelik, ‘bu sisteme en çok üye kazandıran yargı personeline ödül’ kampanyaları düzenlenmekte ve GSM firmalarının cihazları da ödül olarak verilmektedir. Bu "SMS Ödül Kampanyası" dönemlerinde Adalet Bakanlığı’nın ve GSM operatörlerinin çok ciddî gelir elde ettiğini ve bu gelirlerin nereye harcandığının bilinmediği yargı çalışanları tarafından dile getirilmektedir.
Diğer yandan "SMS Ödül Kampanyası" ile devlet memurlarının; GSM operatör şirketlerinin de gelir elde etmesi için çalıştırılması tamamen yasalarımıza aykırı olup, yasalardan sorumlu Adalet Bakanlığı’nın bu duruma göz yumması da düşündürücüdür. Bu yüzden Adalet Bakanlığı devlet memurlarının, özel şirketlerin menfaatleri veya menfaat elde etmeleri için teşvik edilebileceğinin yasal mevzuattaki yerini açıklamalıdır. Bakanlığın böylesine hukukî dayanağı olmayan ticarî ilişkilere de girmesi etik de değildir. Zira bu konuda anlaşma yaptığı GSM firmalarının mahkemelerde birçok davası bulunmaktadır. Adalet dağıtmakla görevli bir kurumun, bu etik dışı davranışlardan şiddetle kaçınması gerekmektedir.
Düzenlenen bu kampanyaların tanıtımında ve bilgilendirmesinde de görüleceği üzere GSM firmasından bir personel 10-15 tane cihaz kazanmıştır. Bu personelin davaların açılma aşamasında tevzii bürolarında görev yapan personel oldukları neredeyse tartışmasızdır. Bu durum da, yanlış olan ödül sisteminin bu bakımdan bile adaletsiz olduğunu göstermektedir. Çünkü mahkeme kaleminde görev yapan personelin, tevzii bürosunda görev yapan personele göre daha az bilgiye sahip olacağı da malumdur.
"SMS Ödül Kampanyası"nda kampanyaya abone yapılan vatandaşlarımızın "rızasının alındığı" da ispatlanamamaktadır. "SMS Ödül Kampanyası"na abone yapılan kişilere sistem, "UYAP abonesi oldunuz" şeklinde bilgi mesajı göndermekte ve onay mesajı göndermemektedir. Vatandaşımız UYAP SMS sisteminin paralı olduğu bilgisini de sağlıklı olarak alamamaktadır. Mahkeme kalemlerinde yapılan her işlemin SMS olarak vatandaşımıza gönderildiği düşünüldüğünde ve her mesaj 1 TL olduğuna göre, bu sistem vatandaşımıza, ciddî bir maliyet getirmektedir.
Bu malî külfet avukatlarımızın mahkemelerde yaptığı SGK, Mernis vb. gibi sorgulamalarda daha da artmaktadır. Birçok dava takip eden avukatlarımız bu malî yükten kurtarılmalıdır.
Bu yüzden devletin; bu tip hizmetlerin bilgilendirmesini ücretsiz yapması gerekirken, vatandaşımıza neden ek bir malî külfet getirdiğini konu hakkında vermiş olduğum yazılı önergeme verilecek cevaplarda daha net anlaşılacaktır.” diyerek, konu ile ilgili GSM firmaları ile yapılan anlaşmaların kamuoyu ile paylaşılmasını istemiştir.
Değerlendirmeniz dileğiyle, bilginize saygıyla sunulur.
Konu hakkında Adalet Bakanı’na Sorulan Sorular:
1-) "SMS Ödül Kampanyası" Adalet Bakanlığı tarafından hangi tarihten itibaren ve hangi birimin kararıyla yapılmaya başlanmıştır?
2-) "SMS Ödül Kampanyası" dönemlerinde Adalet Bakanlığı’nın ve GSM operatörlerinin elde etmiş olduğu net gelir ne kadardır? Bu gelir hangi kaleme kayıt edilmekte, bu gelirin harcamaları nerelere yapılmakta ve ne şekilde kayıt edilmektedir?
3-) Bugüne kadar nerelere, hangi tutarda harcama yapılmıştır?
4-) "SMS Ödül Kampanyası" ile devlet memurunun; GSM operatör şirketlerinin de gelir elde etmesi için çalıştırılması hangi yasada öngörülmektedir? Devlet memurlarının, özel şirketlerin menfaatleri ve/ veya menfaat elde etmeleri için teşvik edilebileceğinin yasal mevzuatta yeri var mıdır?
5-) Kampanya tanıtımında ve bilgilendirmesinde de görülmekte olduğu üzere GSM firmasından bir personel 10-15 tane cihaz kazanmıştır. Bu personelin davaların açılma aşamasında tevzii bürolarında görev yapan personel oldukları neredeyse tartışmasızdır. Bu durum da, yanlış olan ödül sisteminin bu bakımdan bile adaletsiz olduğunu göstermektedir. Mahkeme kaleminde görev yapan personelin, tevzii bürosunda görev yapan personele göre daha az bilgiye sahip olacağı da malumdur.
Adalet bakanlığı tarafından "SMS Ödül Kampanyası"nda ödül kazanan personelin kim ve/veya kimler oldukları takip edilmekte midir? Buna göre kampanyalardan bugüne kadar hangi görevdeki personel kaç cihaz kazanmıştır? Bu cihazlar nerede kullanılmaktadır?
6-) "SMS Ödül Kampanyası"nda kampanyaya abone yapılan vatandaşların "rızasının alındığı" nasıl ispatlanmaktadır? "SMS Ödül Kampanyası"na abone yapılan kişilere "aboneliği kabul ettiklerine" dair onay mesajı gönderilmekte midir? (Sistem vatandaşa "UYAP abonesi oldunuz" şeklinde bilgi mesajı göndermektedir. Onay mesajı gönderilmemektedir)
7-) Vatandaşımıza UYAP SMS sisteminin paralı olduğu bilgisi verilmekte midir? Veriliyorsa hangi şekilde verilmektedir? Mahkeme kalemlerinde yapılan her işlemin SMS olarak vatandaşa gönderildiği düşünüldüğünde ve her mesaj 1 TL olduğuna göre, bu sistem vatandaşımıza çok ciddî bir maliyet getirmekte olup, bu maliyetin kalemler itibariyle dökümü nedir? Devletin bu tip bilgilendirmeleri ücretsiz yapması gerekirken vatandaşımıza neden ek bir malî külfet getirilmesine göz yumulmaktadır?
8-) Bu konu ile ilgili GSM firması ile yapılan sözleşmenin kriterleri nedir?
Yorumlar
Kalan Karakter: