BİR SEMİNERİN ARDINDAN
Proje konulu eğitimlere ve eğitim niteliğindeki seminerlere neredeyse aralıksız devam ediyorum. Nereden bir istek gelse, her seferinde olumlu dönüş yapmam gerektiğini düşünürüm. Pandemi süreci bizleri internet ortamında buluşmalara da alıştırdı. Bu alışkanlık faydalı biçimde devam edecek gibi gözüküyor.
Anadolu Gençlik Derneği (AGD) Lisansüstü Eğitim Komisyonu toplum yararına seminerler düzenliyor. Davetleri üzerine 15 Mayıs 2022 Pazar akşamı “Yeni Başlayanlar İçin TÜBİTAK Programlarına Yönelik Proje Hazırlama Stratejileri” konulu bir videoseminer verdim. Seminer için davetleri sebebiyle, moderetörlüğü de yapan Aksaray Üniversitesi’nden Dr. Öğr. Üyesi Murat Yıldız ve AGD Ar-Ge Koordinatörü Mustafa Canıtez ile bütün katılımcılara teşekkür ederim.
Çevrimiçi ortamlarda gerçekleştirilen buluşmalar vesilesiyle akademisyen, öğrenciler ve farklı meslek gruplarından kişiler bir araya gelebiliyor. Bunun iyi bir fırsat olduğunu düşünüyorum.
Türkiye’nin pek çok yerinden öğrenci ve öğretmenler ile farklı üniversitelerden 180 civarında kişinin ilgi gösterdiği programda, projelerde özgün bir fikir etrafında belirgin bir amaç ve bu amaca yönelik hedefler ile uygun faaliyetlerin etkin biçimde planlanarak, ürün odaklı çalışmaların tasarlanmasının önemine vurgu yaptık. Herkesin emek verip bir yerlere başvuru yaprak fon sağlamaya çalışması ve geliştirdiği projenin desteklenmesini umması gayet doğaldır.
Bununla beraber, desteklenmeye değer görülmeyen bir proje için o projenin kötü olduğu anlamı çıkartılmamalıdır. Şu da bilinmelidir ki; desteklenmeye değer projelerin genelde iyi yazılmış projeler arasından çıktığı bir gerçektir. Bu da unutulmamalıdır. İyi yazılmadığı için nitelikli bir proje fikrinin desteklenememiş olması önemli bir kayıptır. O bakımdan projelerin usulüne uygun ve kaliteli biçimde yazılması gerekir.
Proje tanlı çalışmalar konusunda henüz bir deneyimi olmayan ve yeni yeni böyle çalışmalara girişmek isteyenler için teknik bilgilerin aktarılmasında izlenecek olan yol çok iyi seçilmelidir. Anlaşılması zor kabul edilen konuların, örneklendirilerek kolay anlaşılır hale getirilmesi gerekir. Böylece proje yazımını zor ve zahmetli bir iş olarak düşünenler için cesaretlendirici bir yol izlenmiş olacaktır. Verdiğimiz seminerlerde ve eğitim etkinliklerinde bunu yapmaya çalışıyoruz.
Bu seminerde de akademik alanda proje yazmayı düşünen genç akademisyenlere, TÜBİTAK destek programlarını tanıtıcı ve proje yazım teknikleri konularına ilişkin bilgiler aktarmaya çalıştım. Proje tabanlı çalışmaların öğrenciler arasında da yaygınlaştırılması gerektiğini düşünüyorum. Bu düşüncemi her fırsatta ifade ediyorum ve etmeye devam edeceğim. Proje hazırlık, uygulama ve sonuçlandırma süreçleriyle ilgili kavramları detaylı olarak ele almaya ve işlemeye halen çok ihtiyaç var.
Prof.Dr Mustafa Böyükata