“Yükseköğretimin Geleceği” masaya yatırıldı.
Üniversite Öğretim Elemanları Dayanışma Derneği (ÜNDER) tarafından, Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) işbirliği ile "Yükseköğretimin Geleceği: Reformlar, Eşitlik ve Kalite Odaklı Bir Ekosistem için Çalıştay” düzenlendi.
Trabzon’da 7-8 Ağustos 2025 tarihinde KTÜ yerleşkesindeki Koru Otel'de gerçekleştirilen toplantıya farklı üniversite ve şehirden gelen 28 akademisyen katılıp katkı verdi.
Yükseköğretimde reform, eşitlik ve kalite temelli politikaların geliştirilmesine katkı sağlamak amacıyla planlana çalıştayın açılışında, KTÜ Rektörü Prof. Dr. Hamdullah Çuvalcı, Trabzon Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Emin Aşıkkutlu ve ÜNDER Başkanı Prof. Dr. Muhammed Kurulay beklentilere ilişkin bilgiler paylaştılar ve kısa birer selamlama konuşmasında bulundular. Konuşmalarda toplantıdan ortaya çıkacak önerilerin yükseköğretim politikalarının geleceğine katkı sağlaması yönünde vurgu yapıldı.
Yükseköğretim sisteminin güncel sorunlarının ele alındığı, iki gün boyunca yoğun biçimde etkileşimli yolla kritik ve değerlendirmelere yer verilen 8 farklı oturumda “ortak akıl” üretilmeye çalışıldı. Panel formatında yürütülen her oturumda belirlenen alt başlıklar süre elverdiğince derinleştirildi.
KTÜ Rektörü Prof. Dr. Hamdullah Çuvalcı’nın moderatörlüğünü yaptığı oturumda “Yükseköğretimde Yapısal Bütünlük ve Öncelikli Alanlar” ele alındı ve Önlisans–Lisans–Lisansüstü yapıların akademik bütünlük içinde değerlendirilmesi, Önlisans programlarının akademikleşme sureci, Yeni üniversiteler yerine mevcut kurumların güçlendirilmesi, Öncelikli alanların belirlenmesi ve stratejik akademik yönlendirme, Kontenjan belirleme politikalarının bölgesel ihtiyaç ve kaliteyle ilişkilendirilmesi alt başlıkları tartışıldı.
Trabzon Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Emin Aşıkkutlu’nun moderatörlük yaptığı panelde ise “Akademik Atama, Yükseltme ve Doçentlik Süreçlerinde Standardizasyon ve Adalet” konusu ile ilgili olarak Doçentlik sözlü sınavının ÜAK tarafından zorunlu hale getirilmesi ve günümüz şartlarına göre tekrar yorumlanması, Kurum içi kriter farklılıklarının azaltılması, mevzuatta birlik, Güncel şartlara uygun akademik yükselme kriterleri, Kadro atamalarında liyakat: bilgi, caba, sorumluluk, katkı gibi kriterlerin öne çıkarılması, Vakıf ve devlet üniversiteleri arasında eşitliğin sağlanması üzerinde tartışmalar açıldı.
Karabük Üniversitesi’nden Prof. Dr. Sinan Yılmaz’ın moderatörlüğünde “Öğretim Elemanı Yetiştirme Süreci ve Eğitim Formasyonu” ana başlığı altında Eğitim sosyolojisi ve psikolojisi dersi zorunluluğu, En az 1 yıllık formasyon ve sertifikasyon sureci, Kurumlar arası uygulama farklılıklarının giderilmesi, Yabancı dil, proje hazırlama gibi yetkinliklerin kapsayıcı bicimde desteklenmesi konuları ele alındı.
Yozgat Bozok Üniversitesi’nden Prof. Dr. Mustafa Böyükata’nın moderatörlüğünde yürütülen “Üniversitelerde Akademik ve İdari Atamalarda Liyakat ve Yönetim Reformu” panelinde Akademik ve idari kadrolarda görev alacak kişiler için: İnsan kaynakları, stratejik yönetim, örgütsel iletişim eğitimleri ve Sertifika ve yetkinlik bazlı atamalar, Eş, dost, akraba, kendi mezununu istihdam temelli kayırmacılığın önlenmesi için mekanizmalar, Üniversitelerde organizasyonel yapının liyakate dayalı yeniden inşası konuları kritik edildi.
Bezmialem Vakıf Üniversitesi'nden Doç. Dr. Orhan Albayrak moderatörlüğündeki “Dijital Dönüşüm, Uluslararası Tanınırlık ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı oturumda UNESCO küresel tanınırlık sözleşmesi: sınırlılıklar ve stratejiler, Uluslararası akreditasyon, kalite güvencesi, acık veri platformları, Blok zincirle belge doğrulama, Öğrenci değil “öğrenen birey” paradigması, Üniversitelerin yaşam boyu öğrenmeyi kurumsal misyona dahil etmesi konuları irdelendi.
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinden Prof. Dr. Ali Kumaş’ın yönettiği “Akademik Ücretlendirme ve Tek Cetvel Yaklaşımı” oturumunda Akademik personelin maaşlarının kamu personeliyle adil ve bütünleşik hale getirilmesi, Tek cetvel yaklaşımı ile pozisyona dayalı, şeffaf ücretlendirme, Hak edilmiş kıdem ve akademik birikimin korunması konuları konuşuldu.
Ankara Üniversitesi’nden Doç. Dr. Selman Yılmaz tarafından moderatörlüğü yapılan “Eğitim Süreçlerinde İçerik Reformu ve AKTS Standardizasyonu” panelinde Ders içeriklerinin bilim alanına uygun olarak belirlenmesi, AKTS ve yerel kredi sistemlerinde muğlaklıkların giderilmesi, Ders saati-kredi ilişkisinin disiplinlere göre yeniden düzenlenmesi, Ulusal düzeyde eşgüdüm ve standardizasyon sağlanması üzerine görüşler ortaya kondu.
Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ahmet Dursun Alkan’ın moderatörlük yaptığı “Üniversitelerarası İş Birliği, Eğitimde Birlik ve Bilgi Paylaşımı” konulu panelde Üniversiteler arası akademik bilgi, personel ve proje paylaşımı, Bölgesel uzmanlık alanlarının ortak kullanımı, Eğitimde birlikte üretim ve içerik geliştirme modelleri, Yükseköğretimde dijital donuşum kapasitesinin birlikte artırılması ile ilgili bilgi ve düşünceler paylaşıldı.
Yükseköğretim sisteminin yeniden yapılandırılmasına yönelik somut çözüm önerilerini içerecek biçimde sonuçların raporlaştırılacağı ve ilgili kurumlarla paylaşılacağının belirtildiği kapanış oturumunda ÜNDER Başkanı Prof. Dr. Muhammed Kurulay, her oturumdan çıkan önerilerin toparlanması, sonuç metninin oluşturulması , takip mekanizmalarının belirlenmesi, izleme ve yaygınlaştırma bakımından değerlendirmelerde bulundu ve katkı veren bütün katılımcılara teşekkür etti.
Yorumlar
Kalan Karakter: