Türkiye'nin 2024/25 sezonu zeytinyağı ihracatı miktar bazında düşüş yaşarken, tüketici ülkelere yapılan ihracat dikkat çekici şekilde arttı. Ege İhracatçı Birlikleri verilerine göre, sezonun ilk 8 ayında toplam ihracat yüzde 20 azalarak 38 bin 802 tona geriledi. Buna karşılık tüketici ülkelere yapılan ihracat ise yüzde 11 artışla 31 bin 829 tona çıktı.
Zeytinyağı ihracatından elde edilen döviz geliri ise hem miktar düşüşü hem de fiyatlardaki gerileme nedeniyle yüzde 45 azalarak 197 milyon dolara indi. Özellikle tüketici ülkelere yapılan ihracatın toplam içindeki payı dikkat çekici şekilde yüzde 62’den yüzde 82’ye yükseldi.
Uygun: “Markalı ürünlerle değer zincirimizi büyütüyoruz”
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Başkanı Emre Uygun, tüketici ülkelerdeki ihracat artışını, sektörün katma değerli ve markalı ürün ihracatına yönelmesinin bir sonucu olarak değerlendirdi.
“Rekabeti sadece fiyatla değil, kalite, sürdürülebilirlik ve markayla kazanmak istiyoruz,” diyen Uygun, ambalajlı zeytinyağının toplam ihracattaki payının yüzde 63, tüketici ülkelerde ise yüzde 98'e ulaştığını vurguladı.
Avrupa Birliği’ne çağrı: “Türkiye de sıfır gümrük avantajı almalı”
Emre Uygun, AB ülkelerine ihracatta Fas ve Tunus gibi ülkelere tanınan sıfır gümrük avantajının Türkiye’ye de sağlanması gerektiğini dile getirdi. AB’nin uyguladığı yüksek gümrük vergilerinin, Türk zeytinyağının rekabet gücünü olumsuz etkilediğini belirtti.
Uzak Pazar Hamlesi: Gözler Kanada’da
Net döviz girdisi sağlayan milli bir sektör olarak zeytinyağın stratejik önemine değinen Uygun, “Uzak Ülkeler Stratejisi” doğrultusunda yürütülen tanıtım ve pazarlama faaliyetlerini anlattı.
ABD’deki “Natural Products Expo West”, Japonya’da Foodex, Çin’deki Edible Oil Expo ve ABD Summer Fancy Food Show gibi fuarlarda Türk ürünlerinin tanıtıldığını belirten Uygun, sıradaki rotanın Kanada olduğunu açıkladı.
“Eylül ayında 18 firmayla Kanada’da sektör heyeti düzenliyoruz. Türk zeytinyağını yeni pazarlarda daha görünür hale getirmekte kararlıyız.”
Öne Çıkan Veriler:
Toplam ihracat: 38.802 ton (%20 azalma)
Tüketici ülkelere ihracat: 31.829 ton (%11 artış)
Toplam döviz geliri: 197 milyon $ (%45 azalma)
Tüketici ülkelere yapılan ihracatın payı: %82
Ambalajlı ihracatın tüketici ülkelerdeki payı: %98
Zeytinyağı İhracatında Yön Değişti
Türkiye’nin 2024/25 sezonu zeytinyağı ihracatında miktar gerilerken, tüketici ülkelere yapılan satışlar yüzde 11 arttı. Yeni hedef pazar ise Kanada.
Yayınlanma :
22.07.2025 16:22
Güncelleme :
22.07.2025 16:22


Yorum Yazma Kuralları
Lütfen yorum yaparken veya bir yorumu yanıtlarken aşağıda yer alan yorum yazma kurallarına dikkat ediniz.
Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı, suç veya suçluyu övme amaçlı yorumlar yapmayınız.
Küfür, argo, hakaret içerikli, nefret uyandıracak veya nefreti körükleyecek yorumlar yapmayınız.
Irkçı, cinsiyetçi, kişilik haklarını zedeleyen, taciz amaçlı veya saldırgan ifadeler kullanmayınız.
Türkçe imla kurallarına ve noktalama işaretlerine uygun cümleler kurmaya özen gösteriniz.
Yorumunuzu tamamı büyük harflerden oluşacak şekilde yazmayınız.
Gizli veya açık biçimde reklam, tanıtım amaçlı yorumlar yapmayınız.
Kendinizin veya bir başkasının kişisel bilgilerini paylaşmayınız.
Yorumlarınızın hukuki sorumluluğunu üstlendiğinizi, talep edilmesi halinde bilgilerinizin yetkili makamlarla paylaşılacağını unutmayınız.
Yorumlar
Kalan Karakter: