İSLAM BİLİM ADAMLARI 164
Bediüzzaman Said Nursi 40
Yirmi Dokuzuncu Mektup, Birinci Risale Olan Birinci Kısım, Dokuzuncu Nüktede ise Şeriatın iki kısma ayrıldığını anlatırken, bunların sebep ve tercih yönünü burada anlatmaktadır:
“Mesâil-i şeriattan bir kısmına "taabbüdî" (sırf emrolunduğu için yapılan şeyler, ibadetler) denilir, aklın muhakemesine (akıl yürütmeye) bağlı değildir, emrolduğu için yapılır. İlleti (sebebi), emirdir.
Bir kısmına "mâkulü'l-mânâ" (faydası akılla kavranabilir) tabir edilir. Yani, bir hikmet
(gaye) ve bir maslahatı (faydası) var ki, o hükmün teşriine müreccih (kanun koyucuya tercih ettirir sebep) olmuş; fakat sebep ve illet değil.
Çünkü hakikî illet (sebep), emir ve nehy-i İlâhîdir (Allah’ın yasaklamasıdır).
Meselâ, biri dese, "Ezanın hikmeti (gayesi), Müslümanları namaza çağırmaktır. Şu hâlde bir tüfek atmak kâfidir." Halbuki, o divane (akılsız, deli) bilmez ki, binler maslahat-ı ezaniye (ezandaki gaye, maksat) içinde o bir maslahattır (faydadır).
Tüfek sesi o maslahatı (gayeyi) verse, acaba nev-i beşer namına (insanlık adına), yahut o şehir ahalisi namına (adına), hilkat-i kâinatın (kainatın yaratılışının) netice-i uzmâsı (büyük sonucu) ve nev-i beşerin netice-i hilkati (insanın yaratılış sonucu) olan ilân-ı tevhid (herşeyin bir olan Allah’a ait olduğunu ilân etme) ve rububiyet-i İlâhiyeye (Allah’ın herbir varlığa yaratılış gayelerine ulaşmaları için muhtaç olduğu şeyleri vermesi, onları terbiye edip idaresi ve egemenliği altında bulundurmasına) karşı
izhar-ı ubûdiyete (kulluğun gösterilmesine, belirtilmesine) vasıta olan ezanın yerini nasıl tutacak?
Elhasıl (özetle), Cehennem lüzumsuz değil. Çok işler var ki, bütün kuvvetiyle "Yaşasın Cehennem" der.
Cennet dahi ucuz değildir; mühim fiyat ister.” Mektubat 565.
İSLAM BİLİM ADAMLARI 164
Yayınlanma :
11.08.2023 00:01
Güncelleme
: 11.08.2023 00:01
Yorum Yazma Kuralları
Lütfen yorum yaparken veya bir yorumu yanıtlarken aşağıda yer alan yorum yazma kurallarına dikkat ediniz.
Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı, suç veya suçluyu övme amaçlı yorumlar yapmayınız.
Küfür, argo, hakaret içerikli, nefret uyandıracak veya nefreti körükleyecek yorumlar yapmayınız.
Irkçı, cinsiyetçi, kişilik haklarını zedeleyen, taciz amaçlı veya saldırgan ifadeler kullanmayınız.
Türkçe imla kurallarına ve noktalama işaretlerine uygun cümleler kurmaya özen gösteriniz.
Yorumunuzu tamamı büyük harflerden oluşacak şekilde yazmayınız.
Gizli veya açık biçimde reklam, tanıtım amaçlı yorumlar yapmayınız.
Kendinizin veya bir başkasının kişisel bilgilerini paylaşmayınız.
Yorumlarınızın hukuki sorumluluğunu üstlendiğinizi, talep edilmesi halinde bilgilerinizin yetkili makamlarla paylaşılacağını unutmayınız.
Yorumlar
Kalan Karakter: